8.8 TOTAL SCORE

POM-400 i POM-170

Muzički uređaj

Pocket Operator Modular je prvi prodor u analogni domen za teenage engineering, i ovo su briljantni predstavnici njihovog dizajna i izrade sa samo nekoliko sitnih nedostataka tu i tamo.


Kvalitet izrade 10
Implementirana tehnologija 8
Lakoća korišćenja 10
Odnos cena/performanse 7
PROS
  • POM-400:
  • Potpuno analogni oscilatori toplog zvuka
  • Samooscilujući high-pass filter
  • Napajanje iz baterije ili mreže
  • Odlično uputstvo i zanimljiv proces sklapanja
  • POM-16:
  • Ogromna snaga sekvenciranja
  • Napajanje iz baterije ili mreže
  • Relativno niska cena
CONS
  • POM-400:
  • Ponekad pipavo podešavanje oscilatora
  • Rudimentaran ugrađen sekvencer
  • POM-16:
  • Membranska tastatura bi mogla biti lepša
  • Neki koraci pri sastavljanju su prepipavi

 

teenage engineering je jedna od onih kompanija koje uvek donesu svež pogled i nove ideje svakom polju kome pristupe. Njihovi OP-1 i OP-Z sintisajzeri (a realno, oni su mnogo više od samo sintisajzera) su bili revolucionarni, a i još uvek se smatraju nekim od najboljih prenosnih digitalnih muzičkih instrumenata. teenage engineering-ovi unikatni dizajnovi i kreativna dizajn rešenja su takođe čuvena – a njih ćemo se nagledati i u ovom prikazu.

Njihova najnovija serija studijske opreme je Pocket Operator Modular linija sintisajzera (POM-400 i POM-170 modular rackovi i POM-16 sekvencer), čak nosi slično ime kao raniji Pocket Operator uređaji -majušni digitalni instrumenti sposobni za stvaranje širokih dijapazona zvuka. Ovi novi sintizajzeri su potpuno analogni – i u tom polju su prvenci ove firme. Kao što im ime i govori, oni su modularni sistemi -sastavljeni od broja sintisajzerskih “modula” koji se mogu montirati u priloženu šasiju ili konvertovari u standardni euro-rack format. Najunikatniji deo ovih mode-la, doduše, je DIY sastavljanje – jer oni dolaze rasklopljeni, u delovima, sa detaljnim upustvom za montažu.

teenage engineering nam je besplatno poslao POM-400 i POM-16 za prikaz. Oni su nam stigli u predivnim (i ekološki održivim!) kartonskim kutijama sa trakicama za otvaranje. Ovde već vidimo veliku pažnju za detalje, sa brojnim sitnim dosetkama i zanimljivostima u svakom ćošku pakovanja. Nakon otvaranje kutije mode-la POM-400, dočekalo nas je još brdo manjih, pojedinačnih kutija za svaki modul, napajanje, šasiju, razvodnik i alate. Ponovo, sitni detalji su bili prisutni svuda (vredan pomena – kutija šasije je imala “colour peep” vratanca za upoznavanje sa bojom uređaja pre sastavljanja). Iako taj nivo pažnje možda izgleda preteran, ipak čini iskustvo mnogo lepšim i ugodnijim. Kutija uređaja POM-16 je bila jednostavnija iznutra, ali je svakako sve delove prezentovala na uredan i atraktivan način.

Izgradnja i prikaz modela POM-400
Da bi se proces izgradnje POM-400-a započeo, neophodno je saviti metalnu šasiju u kranji oblik. Ploče su izgrađene od kvalitetnog lima sa postojanom farbom. Ovo je ipak bio najteži deo sastavljanja, jer prekomerno savijanje može uneti strukturalnu slabost ili značajno oštetiti sloj farbe – a potrebno je saviti mnogo toga! Neophodno je ovom koraku pristupiti polako i sa dosta pažnje. Nakon nekoliko origami savijanja, zavšili smo sa osnovom i prešli dalje – još su samo tri ploče preostale! Ispostavilo se da je prva ploča bila najzahtevnija za savijanje, dok je ostalim bilo potrebno samo nekoliko jednostavnih koraka da bi se uobličile. Koristeći mali priloženi torx šrafciger, brzo smo sklopili celu zadnju stranu.

Četvrta ploča je prednja strana i proces sastavljanja se pomalo razlikuje. Čak iako su samo dva prevoja potrebna, oba su malo složenija, jer su po dužoj ivici meta-la. Nakon savijanja u tačan “U” oblik, na red je došla montaža modula. Ovo je bio dugačak proces, ali iznenađujuće zabavan. Preko sto šrafova drži module na mestu. Zarazan sled “šraf-odstojnik-pozicioniranje-montaža” zajedno sa kvalitetnim delovima je zaista učinio proces brzim. Saznali smo da je originalna revizija koristila samonarezujuće šrafove umesto odstojnika sa navojem, što je mnogima predstavljalo problem. Drago nam je da nove verzije, kao ova koju imamo ovde, otklanjaju ovaj problem u potpunosti. Bilo je nečeg magičnog u posmatranju sintisajzera koji se sklapa upravo pred našim očima.

Nakon ovoga, jedino što je preostalo je bilo vođenje kablova do razvodnika napajanja i zatvaranje cele šasije sa još nekoliko torx šrafova. Iako je bilo pomalo tesno, sve se uspešno kliknulo na svoje mesto i konačno, nakon dva sata i ubacivanja šest novih AA baterija, POM-400 je bio spreman za akciju.

Sada bi bilo zanimljiv trenutak da bacimo pogled na svaki modul. Označeni od 1 do 12, oni uključuju širok raspon zvučnih izvora i opcija za obradu signala. Prva tri modula su oscilatori – izvor pravougaonih, testerastih i sinusnih talasa.

Pravougaoni izvor nudi pulse-width modulaciju, dok druga dva nude frekventnu modulaciju. Po tri izlaza na svakom od ovih modula omogućavaju zanimljive zvučne kombinacije. Sinusni oscilator ima čist, tradicionalni zvuk, dok testerasti nudi prelep “ugriz” zvučnoj slici. Pravougaoni izvor nudi debeljuškast, agilan zvuk, i itekako može da zareži uz upotrebu PWM-a. Potenciometar za kontrolu PWM-a takođe ima velik raspon – daleko veći od cutoff zone zvuka. Iako ovo može izgledati kao mana na prvi pogled, mi smo sigurni da je ovo deo namernog dizajna, jer omogućava zanimljive gating efekte. Ovaj izvor je bogat alikvotama, što ga čini posebno zanimljivim za upotrebu uz naredni modul – low-pass filter. Čak iako filter ne nudi druge opcije filterisanja, sposoban je za samooscilaciju (što omogućava pojačavanje alikvota iznad osnovnog tona). Ova karakteristika omogućava zanimljive zvuke i teksture i odličnu generaciju samoglasnika.

Naredni na listi su dva envelope i VCA modula. Oba su dosta jednostavna – envelope-i nudi klasičnu ADSR postavku, a VCA-i omogućavaju gating kada se koriste sa oscilatorima i divno oblikovanje zvuka sa envelope-om. Nakon ova dva stižemo do miksete sa tri ulaza i jednim izlazom. Voleli bismo da su bila ponuđena dva izlaza (ili dva ovakva modula) za dodatnu fleksibilnost, ali za većinu pečeva, ono što je priloženo je i više nego dovoljno (a Y-kablovi su uvek opcija).

Izvor šuma i sample-and-hold nasumični sekvencer su unosioci entropije u sistem i nude opcije za sekvenciranje i distorziju (dobili smo divnu klasičnu distorziju koristeći izvor testerastog šuma kao kontrolu filtera, kao i zanimljive zvukove vetra koristeći beli šum uz samooscilujući filter).

LFO je izveden kao neverovatno jednostavan, sa četiri izlaza – dva pravougaona i dva trougaona, koji su svi kontrolisani jednim potenciometrom. Čak i pored svoje jednostavnosti, opseg frekvencija je veliki i proteže se duboko u teritoriju čujnog zvuka, čineći LFO moćnim alatom. Poslednja dva modula su zvučnik i sekvencer. Ovaj sekvencer je delimično frustrirajuća, mini verzija POM-16 sekvencera, samo bez klavijature, CV kvantizacije i brojnih drugih podešavanja. Ugrađen sekvencer nismo mnog koristili, ali smo uspeli da dobijemo neke zanimljive zvukove upotrebljavajući ga za kontrolu modulacionih parametara.

POM-400 je veoma dobro osmišljen paket koji ima neka ograničenja. Doduše, ova ograničenja po našem mišljenju, jedino usmeravaju korisnika ka većem istraživanju zvučnih mogućnosti instrumenta – a ovde ima mnogo toga da se istraži! Od jednostavnih, chiptune vodećih linija do teških, dubokih basova (čak i koristeći sinusni oscilator) i eksperimentalnih raštimovanih zvukova, mnogo toga je moguće sa ovim sistemom. VCO-vi imaju divan zvuk, pa čak iako izvori arbitrarnih signala nude više opcija, osnovni, osobeni oscilatori motivišu veće korišćenje modulacije i polifono razmišljanje. Ima šarma u činjenici da sistem jednostavno funkcioniše – i nikad nije dao utisak da je limitacija postavljena na silu – već da je isplanirana da bude tu. Ugrađeni zvučnik je iynenađujuće dobar, ali nakon priključenja sistema na dobar audio interfejs zvuk prevazilazi sva očekivanja (pažnja – jer ceo sistem radi na linijskim naponima, priključivanje slušalica bez interfejsa nije preporučljivo). Iskreno, zvuči zapanjujuće – moćno, ali uvek ugodno za slušanje.

Jasno je do sada da smo zavoleli ovaj sintisajzer, ali ima nekoliko izmena koje bismo želeli da vidimo. Prvo, oscilatori imaju malecni problem sa tracking-om. Toliko je sitan da ga mala promena CV vrednosti potpuno koriguje, ali je ipak primetan kod upotrebe više od četiri oktave u jednoj liniji. Ovo je unutar specifikacija. Druga revizija je poboljšala i ovaj aspekat, ali bi još malo stabilniji oscilatori bili lep dodatak. Kao drugo, potenciometri za štimovanje su… grubi. Najmanji dodir je dovoljan da pomeri štim za oktavu u nekom smeru. Na sreću, popravili smo ovo 3D štampanjem seta zupčanika koji se lako montiraju na LEGO konektore koje sistem koristi na panelu. Ovo nam je dalo mnogo finiju kontrolu celog sistema (i na to još izgledaju dobro).

Sada kada već pričamo o dobrom izgledu, sistem je prelep. Kao i inače, teenage engineering je razbio standard ove industrije i dostavio proizvod koji jednostavno izgleda zapanjujuće i privlači korisnika da ga upotrebljava. Takođe, ovde bi smo pomenuli činjenicu da svi POM uređaji koriste standardni 3.5mm sistem peč kablova. Nigde nema mikro “jumper” kablova, kao na mnogim jeftinim modularnim sistemima. Ne samo da su 3.5mm kablovi lepši za upotrebu (a divan, silikonski set je već tu u kutiji), već i omogućavaju kompatibilnost sa drugom eurorack opremom – ovi sintisajzeri rade na linijskim naponima, te ništa ne sprečava zajedničku upotrebu.

Izgradnja i prikaz modela POM-16
Pa, završili smo sa žutim sintisajzerom, ali nešto je falilo. Bilo je očigledno, iskreno. Ugrađen sekvencer jednostavno nije bio toliko složen koliko smo se nadali, i nije bio dovoljno precizan za melodijsku upotrebu. Za razliku od POM-170 modela, koji dolazi sa manje modula, ali sa pravim sekvencerom, POM-400 ga iz nekog razloga nema. Jasno je, doduše, da čak iako nije uključen, POM-16 jeste integralan deo ovog sistema – čak je i nave-den kao šesnaesti modul serije (petnaseti je razvodnik). I da, on transformiše sistem, omogućavajući preciznu kontrolu oscilatora, duže sekvence, sving ritmove, notne efekte i pravi MIDI izlaz.

Kao i kod 400, proces izgradnje je bio interesantan. Trebalo je saviti samo dve ploče – gornju i donju polovinu. Nakon kačenja glavnog PCB-a na ram, napao nas je težak izazov uključivanja trakastog konektora klavijature u pripadajući konektor. Ovde je bez razloga korišćen LIF, a ne ZIF konektor. LIF konektori su iritanti, i strah od oštećivanja trakastog kabla je bio itekako prisutan. Nakon ovog, najtežeg, dela procedure, zatvorili smo šasiju i ubacili 4 AAA baterije. Sve je bilo spremno za test!

I mali sekvencer je bio mali u svemu sem u dijapazonu svojih sposobnosti. Tri odvojene linije, i četvrta, klavijaturska, brze prečice za “solo” trake, hromatska kvantizacija kontrolnih napona, sving ritmovi, MIDI izlaz, arpeđiator i još mnogo toga je ovde prisutno. Ovo je zaista sekvencer kojeg vredi koristiti i van TE ekosistema, i neverovatno je moćan za svoju veličinu. On je i portabilan, jer se napaja na baterije – što je velika prednost u odnosu na mnoge sekvencere na tržištu. Sve u svemu, POM-16 je vredan dodatak za POM-400, ako ne i neophodan. Sa njegove 4 linije, ceo sistem sada nudi 7. To je ogromna moć sekvenciranja u tako malom, modularnom sistemu.

POM-16, kao i sekvencer iz druge generacije POM-400 nudi PO-sync izlaz, za sinhronizaciju takta sa Pocket Operator digitalnim sintisajzerima.


Više informacija: https://teenage.engineering

Distributer u Srbiji: https://www.player.rs